lørdag den 2. maj 2009

Dobbelt bloddirektivet Root

Sanguinaria canadenses, det er en ganske stor mundfuld for denne lille, elegante flerårige. Kaldenavnet er lidt nemmere men ikke meget attraktivt, Double Bloodroot.

En række år siden en havearbejde ven tilbød mig et stykke dobbelt bloodroot. Jeg vendte ham ned. Jeg har ikke engang ved, hvad det var, men jeg var ikke interesseret i navnet. Et år senere gav han mig et stykke og fortalte mig blot sige det i mit nye skyggelægge haven.

De næste år, hvor denne fantastiske ting blomstrede i min have. Det var den mest æteriske hvide flor, meget kortvarig, kun åbne for et par dage. Den gode nyhed om, var, at de blade var udsøgte Også så det virkelig tilsættes så meget at skyggen haven.

Som årene gik, som jeg ikke kunne forstå, hvordan han havde så meget at dele med mig, da min lille stykke dobbelt bloodroot steg i sneglefart. For et par år siden jeg endelig lært at der er stor forskel mellem tør, unammended skygge og fugtig, rige, kompost fyldt skygge. Jeg krydsede fingrene og flyttet et lille stykke af den dobbelt bloodroot.

Det første foto blev taget sidste år. Det andet foto blev taget her til morgen. Blomsterne kun åbne, når solen er ude, så vil det ikke ske for et par timer. Jeg tror, du kan se, hvad der er mig alle glade, min dobbelt bloodroot er fordoblet!

Bare i tilfælde af, at du spørger sig selv, hvad de blade udseende, er det bladet i øverste højre hjørne af denne dias. Under det er en dværg Epimedium, øverst til venstre er en lille gyldne Hosta og nederst til venstre er Asarum euoropaeum (European Ingefær).

Den Ingefær har gjort et pænt stykke arbejde med flere vinkler i min have, og jeg vil blive potning op et par af dem senere i eftermiddag. Som for Double bloodroot, ja, jeg er en smule grådige og mener, at jeg skal vente endnu et år, før nogen i en pot. Hvad jeg kan gøre, er at grave en brik eller to og flytte dem til en anden prime semi-nuance placering, så jeg kan få endnu mere dobbelt bloodroot.

Vi forventer en prime havearbejde dag i dag, så jeg er nødt til at stå op, blive klar og komme ud!

Ingen kommentarer: